Overgangen til mad

21. august 2018

Alder:
4 mdr.

Overgangen til mad

Kære Helen.

Tak for en super god brevkasse og et godt svar på mit tidligere spørgsmål vedr. søvn.

Vi er på baggrund af dit seneste svar vedr bedre søvn gået i gang med at give vores datter, Emilia, som nu er 20 uger, en smule grød. Hun er helt vild med det og forstår allerede at åbne munden og synke grøden.
Men jeg er virkelig i tvivl om hvor hurtigt vi kan gå frem. Jeg har læst Sundhedsstyrelsens bog men synes ikke den svarer på mine spørgsmål. Jeg synes det er svært da hun udelukkende får flaske og jeg ikke ammer. Hvornår erstattes en flaske fx af et regulært grødmåltid?

Pt giver vi hende en lille smule grød ...

Annonce

... efter formiddagsluren. Indtil videre har Emilia fået hirse eller majsgrød med en lille smule hjemmelavet sveske- eller pære/æblemos. Jeg giver hende som sagt ikke meget - mellem 5-10 skefulde - men hun kunne godt fortsætte. Åbner munden og læner sig fortsat frem mod skålen. Efter grøden får hun en flaske som hun kun spiser ca 100 ml af. Hendes andre måltider er stadig udelukkende mme.

Er det muligt at give nogenlunde retningslinjer for hvordan introduktionen af grød frem til hun bliver seks måneder kunne se ud? Dvs frem til hun ikke får mme som primære måltid mere.

På forhånd mange tak!

Med venlig hilsen
Emilias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder